zondag 16 oktober 2011

Week 42 - Geven of onthouden

God onthoudt ons datgene wat we begeren om ons te kunnen geven wat we nodig hebben.
©Max Lucado

Een citaat of een enkele zin ergens uit is niet altijd even handig, want het kan een totaal verkeerd beeld opleveren van wat de schrijver/schrijfster voor ogen heeft.
Dat geldt niet alleen voor Bijbelteksten maar ook voor andere dingen.
Ik ken het boek (Je bent geliefd) waar dit citaat uitkomt niet, dus ik weet ook de context niet waarin het geschreven is, maar zoals het er nu staat, zou dat betekenen dat alles wat we begeren niet zullen ontvangen van God, omdat Hij ons alleen datgene wil geven wat we nodig hebben.
Het enige wat ik van dit boekje weet, is dat het geschreven is aan de hand van  1 Korinthe 13 en als ik vanuit dit hoofdstuk uit de Bijbel naar deze zin kijk, dan verandert er wel wat.


Want, laten we eerlijk zijn, we geven onze kinderen (als we die hebben) ook niet alles waar zij naar verlangen, hoe graag zij het ook willen hebben.
En wijzelf kregen ongetwijfeld ook niet alles van onze ouders waar we om vroegen en dan niet alleen omdat er misschien geen geld voor was, maar ook omdat het gewoon niet goed voor ons was.
Als ouders heb je het beste met je kinderen voor en daarom geef je ze niet alles waar ze om vragen, want als ouders weten we dat sommige dingen gewoon niet goed voor ze ziijn.
Als ouders kijk je verder vooruit, probeer je het in het geheel te zien, de gevolgen, misschien zelfs gebaseerd op eigen ervaringen etc. en daar vanuit geef je, of onthoudt je je kinderen, wat zij graag willen.
Zelf zien ze dat niet zo, ervaren ze dat niet zo.
In hun gedachten, die voortkomen uit hun verlangen om hetgeen ze willen, zullen ze pas echt gelukkig zijn als zij ontvangen wat zij ‘begeren’.
‘Rot papa, rot mama, zie je wel, ze houden niet van me; als zij van me hielden dan kreeg ik dat wel.’
Maar juist omdat we van onze kinderen houden, onthouden we hen soms bepaalde dingen.
Misschien herken je dit wel: ‘mam, ik heb echt nieuwe kleren nodig, ik heb helemaal niets meer om aan te trekken’ en de grond ligt bezaaid met kleding.
‘Mam, ik heb barstende honger. ‘
‘Neem maar een boterham, schat.’
‘Nee, daar heb ik geen zin in, mag ik chips?’


En zo is het ook met God.
God geeft ons ook niet alles waar we om vragen, simpelweg omdat niet alles goed voor ons is, omdat we niet alles nodig hebben.
Soms onthoudt God ons dingen juist omdat Hij van ons houdt.
Nee, net als onze kinderen er soms niets van begrijpen, begrijpen wij het ook niet altijd.
Maar God overziet het geheel; Hij overziet het hele plaatje en Hij weet wat we op zo’n moment echt nodig hebben en dat wil Hij ons geven.
Soms zien we dat achteraf hoe goed het was dat we op een bepaald momnet niet kregen waar we God om vroegen, soms ook niet.
Maar van één ding kunnen we zeker zijn: God heeft het beste met ons voor.


'Ik immers, Ik ken de gedachten die Ik over u koester, spreekt de HEERE.
Het zijn gedachten van vrede en niet van kwaad, namelijk om u toekomst en hoop te geven.'


Jeremia 29:11


God heeft het beste
met Zijn kinderen voor;
hoop en toekomst
is wat Hij
hen wil geven.


Als Hij ons echter
iets onthoudt, dan is dat,
omdat Hij weet
wat het beste is
voor hun leven.


Laat daarom
Zijn woorden en gedachten
met ons leven raken verweven;
want Zijn gedachten zijn ver
boven die van ons verheven.



Gods rijke zegen 
en een liefdevolle groet,
Rita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten